Nieuws

Artikel Aangenaam in Business

Van der Kroon: innovatief familiebedrijf met hart voor eten

Eten: we doen het allemaal. Dat maakt het werken in de foodbranche zo leuk, vindt Dennis van der Kroon. Hij is de vierde generatie die het bedrijf Van der Kroon Food Products runt. Begonnen in Amsterdam, maar sinds 2014 op bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom.  We namen een kijkje!

Aan de buitenkant van het pand van Van der Kroon lijkt het er allemaal rustig uit te zien. Binnen wordt er echter hard gewerkt, zowel door mensen als machines. In de grote fabriek worden augurken, komkommers, zilveruitjes en nog vele andere voedselproducten verwerkt en verpakt. Het gros van deze product gaat onder Private Label naar groothandels als Makro en DeliXL, maar ook staan we in elke supermarkt met een aantal producten welke uit deze fabriek komen. Dennis van der Kroon is trots op wat er inmiddels allemaal draait en staat.

Wat gebeurt er precies binnen jullie bedrijf?
Dennis: “In onze fabriek begint het met de aanvoer van producten zoals augurken en komkommers. Deze worden schoongemaakt en indien nodig geschild of gesneden Daarna komt het afvullen, pasteuriseren en het labelen van de potjes, en tot slot het order picken. Dat alles gebeurt met zo’n vijftig man personeel. Het leuke aan dit werk? Eten doen we allemaal, en dat blijven we ook allemaal doen. Ons doel is om gezond eten te produceren in een veilige verpakking. Vrijwel Alle producten die wij voor de horecamarkt maken zitten in kunststof potten. De kunststofpot is namelijk een stuk veiliger dan glas, zowel tijdens de verwerking in onze fabriek, in de distributie maar met name voor de eindgebruiker in de keuken.”

Hoe zijn jullie in Bergen op Zoom verzeild geraakt?
Dennis: “In 1932 zijn we begonnen in Amsterdam, waar onze familie vandaan komt. Na diverse verhuizingen in Amsterdam zijn we in Nes aan de Amstel terechtgekomen, gevolgd door Hardinxveld-Giessendam en in 1973 zijn we naar Dinteloord verhuisd. In Dinteloord is het oorspronkelijke bedrijfspand gegroeid van twee hallen naar uiteindelijk naar veertien hallen aan elkaar gekoppeld, met alle problemen van dien. In 2014 zijn we verhuisd naar Bergen op Zoom, waar we nu één mooi bedrijfspand hebben.”

Hoe is de markt waarin jullie je begeven?
Dennis: “We groeien nog elk jaar. Daar zijn we trots op. Toch zijn er dingen waar we tegenaan lopen. Zo merken we dat onze producten, zoals augurken in potten en piccalilly, nauwelijks nog gekocht worden door jonge mensen. Dat is voor onze markt best een ding. Daarom zijn we aan het bekijken of we met studenten van de HAS een onderzoek kunnen opstarten om het product weer aan de man te krijgen voor deze jonge doelgroep. Met trends als ‘geen vet’ en het ‘veganistische gebeuren’ moeten er toch volop kansen zijn. Daarnaast zit een groot deel van onze omzet in export naar Engeland. De Brexit is daarmee voor ons een heel belangrijk onderwerp. Elke dag zit ik aan het nieuws gekluisterd.”

Hebben jullie nog ambities voor de toekomst?
Dennis: “Op dit moment bouwen we een extra loods van vijfduizend vierkante meter aan onze fabriek. Een uitbreiding waar we weer trots op mogen zijn. Medio juni 2019 zal deze in gebruik genomen worden. Maar bovenal vinden we het belangrijk dat het bedrijf gezond is, met name dat het personeel dat is. Daar steken we veel energie in. Als er iets met iemand aan de hand is, in welke sfeer ook, proberen we te zoeken naar een passende oplossing voor diegene. Geen denken aan dat hij of zij meteen de deur gewezen wordt. Ook vinden we dat iedereen welkom is bij Van der Kroon, mensen van andere komaf, ouderen of jongeren, maar ook mensen met een beperking of rugzakje. We kunnen altijd kijken hoe we elkaar kunnen helpen, toch?”

Bron: Aangenaam in Business


Terug naar nieuwsoverzicht